Tegnap éjszaka erős viharra ébredehettünk talán mindannyian. Nincs is ebben semmi megelepő, és az elmúlt napok kánikulája után várható is volt valami hasonló jelenség.

Nálunk a lakásban a hőség az eső ellenére is elviselhetetlen volt, így víz ide, víz oda, az erkély ajtó nyitva maradt egész éjszaka. Így aztán lehetőségem volt a sűrű dörgések mellett egy másik hangra is felfigyelni, amiről csak több órai zúgás után mertem bátorkodni elhinni, hogy ez az ami. Harangozás volt.

Én falun nőttem fel, és nagymamám sokat mesélt az efféle jelenségről, miszerint nagyobb viharok esetében a harangozó addig rángatta a harang  kötelét, amíg el nem múlt a vihar. Nekem  ezt átélni, a nagyszülők elmesélése mellett egyetlen egyszer adatott meg a valóságban is, innen kb 900 km-re a moldvai csángóknál. Emlékszem, akkor nagyon sziven ütött az éj korom sötétsége, a dörgés egetrengető hangja, a villámok pillanatnyi fénytüneménye és közben a folyamatos harangszó. Nem gondoltam volna, hogy valami hasonlót pont Budapesten, a belvárosban fogok átélni...

 

miert_harangoznak.jpg

Próbáltam beazonosítani a hang irányát, de pontosan nem tudtam behatárolni, melyik templom tornyából jön a viharelhárító zúgás. A belvárosi templomból és az orosz ortodox templomból biztos nem. Olyasmi volt, mintha a Duna túloldaláról, a Tabánból jönne a hang, de abban a nagy légkavarodásban lehetett akár a ferences vagy a szervita templom harangja is... Talán mindegy is, hogy honnan. Kb hajnali 3-tól 6-ig egyfolytában húzták.

Néprajzilag egyébként ismert a harangok viharűző szerepe, sok katolikus templom harangján máig ott olvasható az eredtileg latinból fordított felirat: "Hívom az élőket, elsiratom a megholtakat, megtöröm a villámok erejét". A harang, mivel önmagában szentelmény, a hangjának is csodaerőt tulajdonítottak, és a vetés védelme érdekében vihar esetén addig húzták azt, amíg a fekete fellegek el nem vonultak. Állítólag van ennek fizikai magyarázata is, a harang kibocsátotta hanghullámok ugyanis megrezegtetik a levegőt, és így szétoszlatják a viharfelhőket.

Nem hallottam semmilyen komolyabb kárról a városból. Lehet, ezért?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mienkahaz.blog.hu/api/trackback/id/tr864605316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása